Jakie suplementy warto przyjmować przy diecie wegańskiej?

diet-3556873_1280 (1)

Wiele osób rozważających przejście na dietę wegańską, obawia się niedoborów witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problemu tego można skutecznie uniknąć, stosując odpowiednią suplementację.

Co suplementować na diecie wegańskiej?

Które witaminy i minerały odgrywają kluczową rolę w przypadku diety wegańskiej? Są nimi:

  • Witamina B12 — ma ona wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Witaminę B12 znaleźć można głównie w produktach zwierzęcych, takich jak mięso, ryby oraz jajka. Jej niedobór prowadzić może między innymi do problemów z sercem oraz powikłań w czasie ciąży. Optymalna dawka witaminy B12 to 25 — 100 mcg dziennie lub 1000 – 2000 mcg na tydzień.
  • Witamina D — w znaczącej części przypadków uzyskuje się ją przez ekspozycję na słońcu. Niestety, w sezonie jesienno — zimowym, ze względu na panujący w naszym kraju klimat jest to mocno utrudnione. Witamina D odgrywa znaczącą rolę, jeżeli chodzi o zdrowie kości oraz funkcjonowanie układu odpornościowego. Optymalna dzienna dawka witaminy D w przypadku dzieci i młodzieży to 600 — 1000 IU dziennie, osób dorosłych — od 800 do 2000 IU. Jej suplementacja zalecana jest w szczególności w sezonie od września do kwietnia, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by stosować ją przez cały rok.
  • Jod — odgrywa on kluczową rolę w ludzkim organizmie, a to ze względu na fakt, iż jest stosowany do produkcji hormonu tarczycy. Jod jest również kluczowym regulatorem metabolizmu. Jego niedobór przyczynić może się do osłabienia układu immunologicznego. Jak suplementować jod w diecie wegańskiej? Do tego celu wykorzystać można między innymi sól jodowaną, sól himalajską jodowaną lub wodorosty.
  • Wapń — to składnik mineralny, który pomaga w utrzymaniu silnych kości i zapobiega krzepnięciu krwi. Dobrymi jego źródłami są między innymi: jarmuż, rukola, suszone figi, tofu, migdały czy sezam.
  • Kwasy Omega — 3 — w przeciwieństwie do pozostałych składników odżywczych, nie mogą być one wytwarzane w ludzkim organizmie. Co za tym idzie, otrzymywać należy je poprzez stosowną dietę lub suplementację. Kwasy Omega — 3 odgrywają kluczową rolę, jeżeli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie mózgu. W jaki sposób dostarczać powinny ich osoby na diecie wegańskiej? Niemalże jedynym źródłem tłuszczów Omega — 3 w diecie wegańskiej jest kwas alfa linolenowy, który znaleźć można w produktach, takich jak olej lniany, olej rzepakowy, orzechy włoskie czy nasiona lnu. W nieco mniejszych ilościach występuję on w algach oraz zielono listnych warzywach.

Wybierając wegański suplement, pamiętać należy o odpowiednim dopasowaniu jego dawki do wieku i stanu zdrowia. Równie istotne jest pochodzenie oraz skład preparatu, a także jego forma. Poza tabletkami, do wyboru są również środki pod postacią kropli czy aerozolu.

Jesteś weganinem, ale nie masz czasu na codzienne gotowanie? Rozważ skorzystanie z oferty cateringu dietetycznego! Z pełną ofertą firm świadczących tego typu usługi możesz zapoznać się na stronie: https://dietly.pl/dieta-pudelkowa/weganska.

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *