Kodowanie od najmłodszych lat w przedszkolu

Naszą codzienność wypełniają kody, które czasem potrafimy odczytać, a czasem nie. Jadąc samochodem lub idąc chodnikiem, odszyfrowujemy informacje zawarte na znakach drogowych. Ucząc dziecko liter i cyfr, pokazujemy mu rzeczywistość kodów. Od jakiegoś czasu popularne stały się zajęcia obejmujące programowanie dla dzieci. Dlaczego warto wprowadzić kodowanie w przedszkolu? Zastanówmy się.

Kodowanie w przedszkolu – co to znaczy

Nauka programowania brzmi dość poważnie. Mimo to nie oznacza żadnego zaawansowanego kursu, po którym kilkulatki staną się zawodowymi programistami. Kodowanie w przedszkolu to przede wszystkim zabawa – lekka i przyjemna, a zarazem pełna wyzwań. Wprowadza dzieci w rzeczywistość kodowania po to, by nauczyć je m.in. logicznego wnioskowania, współpracy z innymi i kreatywności podczas rozwiązywania problemów. Oswaja z trudnymi pojęciami w sposób łagodny i budzący dobre skojarzenia. Podczas nauki programowania nauczyciel wykorzystuje tradycyjne pomoce dydaktyczne oraz nowocześniejsze, czyli multimedialne. Zajęcia można przeprowadzać na komputerach stacjonarnych, laptopach lub tabletach. Warto zaopatrzyć się też w przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym interaktywne tablice, terapeutyczne stoły czy dywany multimedialne. Na pewno skutecznie przyciągną one uwagę maluchów i uprzyjemnią im naukę poprzez zabawę.

Programowanie dla dzieci – korzyści

Zabawy w programowanie rozwijają młode umysły przedszkolaków nie w sposób wymuszony i nudny, ale pełen radości i swobody. Dzięki temu nauka kodowania budzi w kilkulatkach pozytywne skojarzenia. Jakie korzyści z nauki programowania odnoszą dzieci? Do wielu istotnych i przydatnych na co dzień umiejętności, które nabywają maluchy, należy logiczne myślenie. Aby stworzyć prosty program, przedszkolaki muszą przeanalizować wiele czynników i rozwiązać różne problemy. Dopiero gdy uda im się znaleźć rozwiązanie, mogą przejść na wyższy poziom. Dzięki temu wzmacniają swoją pewność siebie i zdolność koncentracji na danym zadaniu. Podczas zabawy w kodowanie konieczna jest też współpraca z innym. W związku z tym dzieci, programując, uczą się rozmowy, wspólnego dążenia do celu i rozwijają swoje społeczne kompetencje. Zabawy w programowanie wymagają od przedszkolaków również kreatywności oraz traktowania problemów jako wyzwań, z którymi należy się zmierzyć.

Programowanie w przedszkolu nie służy temu, by każde dziecko zostało w przyszłości programistą. Zabawy w kodowanie mają za zadanie rozwinąć u dzieci umiejętności, które ułatwią im życie we współczesnym, pełnym trudności (i coraz większej liczby kodów) świecie.

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *